Home » Inspiratie » Vitaliteit » Vermoeidheid, hoe krijg ik er grip op?

Vermoeidheid, hoe krijg ik er grip op?

door | 22 mrt, 2023 | Vitaliteit

In de vorige blog over dit thema beschreef ik welke soorten van vermoeidheid er zijn, op basis van hun ‘kwaliteiten’. Je hebt er over na kunnen denken welke vormen van vermoeidheid jij herkent en op welke jij graag grip zou krijgen. In deze blog wil ik een paar aanwijzingen geven waarmee je aan de slag kunt.

Je zou zeggen dat de kortdurende vermoeidheid nauwelijks aandacht behoeft, omdat deze het minst problematisch is. Het is immers een gezonde vorm van vermoeidheid? Toch is aandacht voor deze vermoeidheid ontzettend belangrijk. In Nederland lopen we massaal met langdurige vormen van vermoeidheid rond. Het is dus van groot belang dat we leren de kortdurende vermoeidheid te herkennen en daar juist op te reageren. Dit kan een preventieve werking bieden om ervoor te zorgen dat mensen niet langdurig vermoeid raken.
De eerste stap is dus om vermoeidheid, zelfs de kortdurende, te herkennen en te erkennen.

 

Stap 1: Herken de vermoeidheid en erken: ik voel me moe.

Sta er concreet even bij stil en voel diep van binnen wat je voelt. Zijn er delen in je lichaam waar de vermoeidheid extra sterk te merken is? Hoe voelt dat? Hoe zijn je emoties en waar ervaar je die in je lichaam? Wat doet de vermoeidheid met je gedachten? Of komt het juist door je gedachten dat je vermoeid bent? Probeer dit alles slechts waar te nemen en er niet over te oordelen!

 

Stap 2: Vraag jezelf af: waardoor ben ik moe?

Kan je daar een antwoord op geven? Vaak zal je het antwoord niet weten, of zal je meerdere antwoorden kunnen geven. Dat is niet erg, maar luister even naar jezelf: wat heb je gedaan en wat heeft dat jouw lichaam en geest gebracht? Ook dit doe je zonder oordelen. Je bent alleen bezig jezelf wat beter in kaart te brengen. De processen in jou te leren kennen. Als je dit langere tijd gaat doen, leer je steeds beter te herkennen waardoor vermoeidheid in jou ontstaat.

 

Stap 3: Laat je oordelen over je vermoeidheid los.

In de vorige stappen schreef ik al dat je de uitingen van je vermoeidheid beter niet kunt veroordelen (stap 1). Ook zoek je naar de oorzaken van de vermoeidheid zonder daarover een oordeel te vellen (stap 2). Vervolgens is het belangrijk om te gaan herkennen welke oordelen je hebt over het feit dat je je vermoeid voelt. Als je er even bij stil staat, heb je er waarschijnlijk meer dan je in eerste instantie dacht. Je baalt dat je de dingen niet kunt doen die je wilt doen. Je bent boos op jezelf omdat je vaak loopt te snauwen op je gezinsleden. Je bent teleurgesteld in jezelf, omdat je zo vaak je bed niet uit kunt komen. Noem maar op. Probeer te signaleren welke oordelen jij hebt. En elke keer als er zo’n oordeel in je gedachten langskomt, zeg je tegen jezelf: ‘Laat maar los’. Je besteedt dan geen aandacht meer aan je oordelen en je vermoeidheid.
Jouw oordelen zorgen ervoor dat je jouw vermoeidheid vasthoudt. Hoe dat werkt, zal in een andere blog beschreven worden over overtuigingen.

Dit zijn drie eerste fundamentele stappen om grip te gaan krijgen op jouw vermoeidheid. Vermoeidheid de baas worden duurt tijd. Maar als je er niet gelijk mee begint, kost het op een later moment evenveel tijd. En tot dat moment, blijf je vermoeid. Dus maak vooral een begin met bovenstaande stappen.

Over Annika

Annika is zeer deskundig op het gebied van zingeving en vitaliteit. Daarnaast is zij een bevlogen Chi Neng Qigong instructeur. Graag deelt zij haar kennis en inspiratie met jou.

Interessante onderwerpen

Inschrijven Nieuwsbrief

Gerelateerde artikelen

Oogsttijd

Oogsttijd

Een paar dames die Chi Neng Qigong bij mij volgen namen contact met mij op. Ze gaven aan even niet aanwezig te zijn bij de trainingen omdat ze thuis...

lees verder
Keuzes maken

Keuzes maken

Als je gezond bent is het al nodig om keuzes te maken in je dagelijkse leven, maar wanneer je last hebt van lijf en leden is dat een nog veel grotere opgave.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin